DETAIL DOCUMENT
The influence learning achievement on Islamic education to student tolerance attitude grade XI in Senior High School Taman Siswa (Taman Madya) Malang
Total View This Week0
Institusion
Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
Author
Sa’adah, Fira Ilmiyatus
Subject
 
Datestamp
2023-07-17 02:18:51 
Abstract :
ENGLISH: Tolerance avoids discrimination even though there are many different groups within a community. Tolerance is influenced by several factors, both internal and external. One of the external factors of tolerance is knowledge gained from the school environment. Islamic Education Lessons taught in schools have an important role in realizing a quality generation, faithful and devoted to God Almighty, through planting and implementing the values of tolerance. Therefore, the results of Islamic religious education learning to be a way to develop Islamic religious knowledge that aims to improve the tolerance that has been taught in Islamic religious education. A very important attitude of tolerance is taught so that students can respect and accept the differences of others and respect the other students' fundamental freedoms. Based on this background, this study aims to explain the results of the field study on (1) The learning achievement of Islamic Education Grade XI in Senior High School Taman Siswa (Taman Madya) Malang, (2) Influence of Learning Achievement on Islamic Education to Student Tolerance Attitude Grade XI in Senior High School Taman Siswa (Taman Madya) Malang. This research is a type of correlational quantitative descriptive study, because this study aims to determine the direction and magnitude of the influence between the variables studied. The subjects of this study were students of Student Grade XI in Senior High School Taman Siswa (Taman Madya) Malang as many as 34 respondents. Data collection using questionnaires, documentation, interviews and observation. Research data that has been collected and then analyzed by using technique of descriptive analysis of simple linear regression. The results showed that: (1) The learning achievement of Islamic Religious Education Grade XI in Senior High School Taman Siswa (Taman Madya) Malang in sufficient category, and have Tolerance attitude in enough category. (2) There is a significant influence from the learning result of Islamic Religious Education on Tolerance Attitude, with t count> t table = 13,690> 2.0136 the higher learning achievement of Islamic Religious Education improves students' tolerance attitude in Taman Siswa High School (Taman Madya) Malang. While the R square value of 0.854. The value means that the effect of learning achievement (X) on Tolerance attitude (Y) is 85.4% while 14.6% is influenced by other variables that are not examined. INDONESIA: Sikap toleransi menghindarkan terjadinya diskriminasi sekalipun banyak terdapat kelompok atau golongan yang berbeda dalam suatu kelompok masyarakat. Sikap toleransi dipengaruhi oleh beberapa faktor, baik yang bersumber dari internal maupun eksternal. Salah satu faktor eksternal dari sikap toleransi adalah pengetahuan yang didapat dari lingkungan sekolah. Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam yang diajarkan disekolah mempunyai peran penting dalam mewujudkan generasi yang berkualitas, yang beriman dan bertakwa terhadap Tuhan Yang Maha Esa, melalui penanaman dan pelaksanaan nilai-nilai toleransi. Oleh karena itu, Hasil belajar pendidikan agama islam menjadi jalan untuk mengembangkan pengetahuan agama islam yang bertujuan untuk meningkatkan sikap toleransi yang sudah diajarkan dalam pembelajaran pendidikan agama islam. Sikap toleransi sangat penting diajarkan agar siswa dapat menghormati dan menerima perbedaan-perbedaan orang lain serta menghargai kebebasan-kebebasan fundamentasl siswa lainnya. Berdasarkan latar belakang tersebut, maka penelitian ini bertujuan untuk mejelaskan hasil kajian lapangan tentang (1) Hasil belajar Pendidikan Agama Islam kelas XI di SMA Taman Siswa (Taman Madya) Malang, (2) Pengaruh hasil belajar Pendidikan Agama Islam terhadap sikap toleransi siswa kelas XI di SMA Taman Siswa (Taman Madya) Malang. Penelitian ini termasuk jenis peelitian deskriptif Kuantitatif Korelasional, karena penelitian ini bertujuan menetapkan arah dan besarnya pengaruh anatara variable-variable yang diteliti. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI di SMA Taman Siswa (Taman Madya) Malang sebanyak 34 responden. Pengumpulan data menggunakan teknik angket, dokumentasi, wawancara dan observasi. Data penelitian yang telah terkumpul kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analisis deskriptif regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukkaan bahwa: (1) Hasil belajar Pendidikan Agama Islam di SMA Taman Siswa (Taman Madya) Malang dalam kategori cukup, serta mempunyai Sikap Toleransi dalam kategori cukup. (2) Terdapat Pengarruh yang signifikan dari hasil belajar Pendidikan Agama Islam terhadap Sika Toleransi, dengan hasil thitung > ttabel = 13,690 > 2,0136 semakin tinggi hasil belajar Pendidikan Agama Islam meningkatkan sikap toleransi siswa di SMA Taman Siswa (Taman Madya) Malang. Sedangkan nilai R square sebesar 0,854. Nilai itu mengandung arti bahwa pengaruh hasil belajar (X) terhadap Sikap Toleransi (Y) adalah sebesar 85,4% sedangkan 14,6% dipengaruhi oleh  

File :
14110055.pdf
Institution Info

Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang