Abstract :
ABSTRACT
This research aims to know how the students? ability and difficulties in writing recount
text. This research takes X TKR 1 students of SMK PGRI 1 Bojonegoro as the subject of
this research and the object of this research is the students? writing ability. This is
qualitative case study. The instrument of this research are interview, questionnaire, test,
and the researcher also used direct observation as a method for data collection. Based on
the result of document analysis, the problems that the students faced were content,
organization, vocabulary, language, and mechanics. And the most dominant difficulties in
writing recount text were content and organization. The result of the questionnaire
showed that the causes of the students? difficulties in writing recount text were
grammatical weaknesses, knowledge and understanding, less practice, and educational
background.
Keywords: writing, recount text
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana kemampuan dan kesulitan siswa
dalam menulis teks recount. Penelitian ini mengambil siswa X TKR 1 SMK PGRI 1
Bojonegoro sebagai subjek penelitian dan objek penelitian ini adalah kemampuan
menulis siswa. Ini adalah studi kasus kualitatif. Instrumen penelitian ini adalah
wawancara, kuesioner, tes, dan peneliti juga menggunakan observasi langsung sebagai
metode pengumpulan data. Berdasarkan hasil analisis dokumen, masalah yang dihadapi
siswa adalah konten, organisasi, kosa kata, bahasa, dan mekanik. Dan kesulitan yang
paling dominan dalam menulis teks recount adalah konten dan organisasi. Hasil
kuesioner menunjukkan bahwa penyebab kesulitan siswa dalam menulis teks recount
adalah kelemahan tata bahasa, pengetahuan dan pemahaman, kurang latihan, dan latar
belakang pendidikan.
Kata kunci:Menulis, teks recount.