Abstract :
The patmos school is one of the inclusive school organizers, namely for
schools for children with special needs and regular children. However, the Patmos
school does not yet have promotional media that can build the image of the school
patmos and can deliver messages effectively. So that the target market is not
familiar with this school.
The purpose of this design is to produce a new promotional media design
by developing pre-existing promotional media that can be applied to several media,
so as to communicate the message and information that the school wants to convey
to the target market. The design process of this promotional media goes through
several stages of the work process with a sequence of pre-production processes,
production processes, and post-production processes.
In designing media promotion schools, Patmos refers to Roland Barthes's
semiotic theory, where Roland Barthes develops two levels of signs that produce
connotation and denotation meanings. This patmos media promotion media
contains a message that the school wants to convey. The illustrations used in this
promotional media use photographic techniques so that the message to be conveyed
can be easily understood and use vector illustrations to make it look attractive. With
the design of promotional media, it is expected to be able to build the image of the
patmos school on the target market so that many people know the school of patmos.
Keywords: Patmos School, Media Promotion, Education
Sekolah patmos merupakan salah satu sekolah penyelenggara inklusif yaitu
untuk sekolah anak-anak berkebutuhan khusus dan anak-anak regular. Namun
sekolah patmos belum memiliki media promosi yang dapat membangun citra
sekolah patmos dan dapat menyampaikan pesan secara efektif. Sehingga target
pasar kurang mengenal sekolah ini.
Tujuan perancangan ini adalah menghasilkan rancangan media promosi baru
dengan mengembangkan media promosi yang sudah ada sebelumnya yang dapat
diaplikasikan ke beberapa media, sehingga dapat mengkomunikasikan pesan dan
informasi yang ingin desampaikan oleh pihak sekolah kepada target pasar. Proses
perancanga media promosi ini melalui beberapa tahapan proses berkarya dengan
urutan proses pra produksi, proses produksi, dan proses pasca produksi.
Dalam perancangan media promosi sekolah patmos merujuk pada teori
semiotika Roland Barthes, dimana Roland Barthes mengembangkan dua tingkatan
pertanda yang menghasilkan makna konotasi dan denotasi.Media promosi sekolah
patmos ini berisi pesan yang ingin disampaikan oleh pihak sekolah. Ilustrasi yang
digunakan pada media promosi ini menggunakan teknik fotografi agar pesan yang
ingin disampaikan dapat mudah dipahami dan menggunakan ilustrasi vektor agar
terlihat menarik. Dengan adanya perancangan media promosi ini diharapkan
mampu membangun citra sekolah patmos pada target pasar sehingga banyak orang
yang mengetahui sekolah patmos.
Kata Kunci : Sekolah Patmos, Media Promosi, Pendidikan