Abstract :
At PT TASPEN (PERSERO) attendance affects the monthly income of employees as
well as one of the determinants of intensive bonuses. The attendance system uses a
common fingerprint machine and is commonly used to record attendance at the
company. But the problem is a long queue during attendance. The fingerprint
machine also cannot be used for the absence of employees who are on duty outside
the office. The current attendance system also has not been integrated with
employee self service such as filing leave, permission, and overtime. Problems in
the current system are carried out by observation and analysis. In addition to using
object-oriented approaches also use the PIECES method based on performance,
information, economic, control, efficiency, and services. The results of the analysis
are used to support the software design proposal, both database design and
interface display design. The sources used are data obtained from interviews and
field observations. Based on the analysis, the solution to the problem of queuing
and absent for employees who carry out activities, proposed the design of a mobile
attendance system utilizing an android smartphone that authenticates using face
recognition also contains a mobile positioning that is detecting presence through
office Wi-Fi and GPS.
Key words:
mobile attendance, face recognition, PIECES
Pada PT TASPEN (PERSERO) data kehadiran menentukan penghasilan bulanan
karyawan dan menjadi salah satu faktor penentu bonus intensif. Sistem absensi
menggunakan mesin fingerprint lazim dan biasa digunakan untuk mencatat
kehadiran di sebuah perusahaan. Akan tetapi penggunaan mesin fingerprint
menyebabkan panjangnya antrian pada saat absensi. Mesin fingerprint juga tidak
dapat digunakan untuk absensi karyawan yang sedang bertugas diluar kantor.
Sistem absensi saat ini juga belum terintegrasi dengan employee self service seperti
pengajuan cuti, ijin, dan lembur. Berbagai macam permasalahan pada sistem yang
berjalan saat ini dilakukan observasi dan analisa. Analisa yang dilakukan selain
menggunakan pendekatan berorientasi objek juga menggunakan metode PIECES
berdasarkan aspek performance, information, economic, control, efficiency, dan
services. Hasil analisa digunakan sebagai dasar usulan perancangan perangkat
lunak, baik perancangan basis data maupun perancangan tampilan antar muka.
Adapun sumber data yang digunakan adalah data data yang diperoleh dari hasil
wawancara yang dilakukan bersamaan dengan observasi lapangan. Berdasarkan
hasil analisa, maka untuk mengatasi permasalahan antrian dan absensi bagi
karyawan yang bertugas diluar kantor diusulkan perancangan sistem absensi yang
bersifat mobile memanfaatkan smartphone android yang autentikasinya
menggunakan face recognition, memiliki kemampuan mobile positioning yaitu
mendeteksi keberadaan karyawan melalui Wi-Fi kantor dan GPS.
Kata kunci:
absensi mobile, face recognation, PIECES