Abstract :
Lean service is a systematic approach to identifying and eliminating waste
to create an effective and efficient internal service system and improve service to
customer. The Purpose of this study is to determine non-value added activity that
inhibits business processes and determines improvements in the process of
organizing training at PT. TUV Rheinland Indonesia Business stream Academy
and Life Care. The research uses the Value Stream Mapping method with a lean
service approach in seeking to reduce / eliminate waste by observing,
interviewing and brainstorming with the team in the business unit. The results of
the current state mapping, it shows that the existing business process has a leadtime
of 104 days from the start of the order until the certificate is sent to the
customer. The results of the implementation of the lean service described in the
future state mapping occur an improvement that is a reduction in lead-time to 51
days or a decrease of 51% from before the implementation of lean service.
Key word: Value Stream Mapping, Lean Service, Waste, Current State, Future
State, Improvement, Training, lead time
Lean service merupakan pendekatan yang sistemetis untuk
mengidentifikasi dan menghilangkan waste (pemborosan) sehingga membuat
suatu sistem service internal yang efektif dan efisien untuk meningkatkan
pelayanan terhadap pelanggan secara cepat dan efektif. Penelitian ini bertujuan
untuk mengetahui aktivitas yang tidak bernilai tambah (non value added activity)
yang menghambat proses bisnis dan menentukan perbaikan pada proses
penyelenggaraan pelatihan di PT. TUV Rheinland Indonesia Business stream
Academy and Life Care. Penelitian menggunakan metode Value Stream Mapping
dengan pendekatan lean service dalam mengupayakan pengurangan/
menghilangkan waste dengan cara observasi, wawancara dan brainstorming
dengan tim di business unit tersebut. Dari hasil pemetaan currunt state mapping
menunjukkan proses bisnis yang ada memiliki lead time yaitu 104 hari dari mulai
order dibuat sampai dengan sertifikat di kirim ke pelanggan. Hasil penerapan lean
service yang digambarkan dalam future state mapping terjadi peningkatan yaitu
berkurangnya lead time menjadi 51 hari atau berkurang 51% dari sebelum
penerapan lean service.
Kata Kunci: Value Stream Mapping, Lean Service, Pemborosan, Current State,
Future State, Peningkatan, Pelatihan, lead time