Abstract :
Submission of information and messages has undergone a
convergence by no longer just relying on electronic and print media, but also
penetrated on social media, one of which is LINE. LINE is a communication
and information medium that is widely used by students today. LINE has
several features, one of which is the LINE Webtoon feature which is a feature
for reading comics via smartphones.
In this research, the impact of communication is related to the Theory
of Uses and Gratification. This theory explains about media users trying to
find the best media sources in an effort to meet their needs. In line with this
theory, students receive the impact after reading comics on the LINE Webtoon
feature. The impact received is in the form of interest using the AIDDA model.
The type of research is explanative with a quantitative approach. The
method used in this study is a survey method that uses a questionnaire as the
main instrument for collecting data. The population in this study were the
Broadcasting students of Mercu Buana University 2016 Generation of 155
people and drawn a sample of 61 people to be respondents using purposive
sampling technique as a data collection technique.
The results of this research indicate that the probability level of 0,000
is much smaller than the significance level of 0.05 (significance level α = 5%)
which means that Ho is rejected and Ha is accepted. Or it can be concluded
that there is a significant influence between the Satisfaction of the Use of
LINE Webtoon Features on Student Interest in Reading Comics, with a
correlation number of 0.747, which indicates that the level of relationship in
this study is relatively strong, positive and in line.
Keywords: LINE Webtoon, Interest in reading, Comic
Penyampaian informasi dan pesan telah mengalami konvergensi dengan
tidak lagi hanya mengandalkan media elektronik dan cetak, namun juga
merambah pada media sosial, salah satunya adalah LINE. LINE merupakan
sebuah media komunikasi dan informasi yang banyak digunakan mahasiswa
saat ini. LINE memiliki beberapa fitur, salah satunya adalah fitur LINE
Webtoon yang merupakan fitur untuk membaca komik melalui smartphone.
Dalam penelitian ini, dampak komunikasi berkaitan dengan Teori Uses
and Gratification. Teori ini menjelaskan tentang pengguna media berusaha
untuk mencari sumber media yang paling baik di dalam usaha memenuhi
kebutuhannya. Sejalan dengan teori ini, mahasiswa/i menerima dampak yang
ditimbulkan setelah membaca komik di fitur LINE Webtoon. Dampak yang
diterima adalah berupa minat yang menggunakan model AIDDA.
Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan tipe
penelitian eksplanatif. Metode yang digunakan adalah survey dengan
kuisioner sebagai instrumen utama untuk mendapatkan informasi dari
sejumlah responden.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat probabilitas sebesar
0,000 yakni jauh lebih kecil dari nilai taraf signifikasi sebesar 0,05 (taraf
signifikasi α = 5%) yang berarti Ho ditolak dan Ha diterima. Atau dapat
disimpulkan bahwa terdapat pengaruh yang signifikan antara Kepuasan
Penggunaan Fitur LINE Webtoon terhadap Minat Mahasiswa Dalam
Membaca Komik, dengan angka korelasi sebesar 0,747, yang menunjukan
bahwa tingkat hubungan (korelasi) pada penelitian ini tergolong kuat, positif
dan searah.
Kata kunci : LINE Webtoon, Minat membaca, Komik