Abstract :
The impact of trade and technological development is increasingly seen
increasingly fierce competition in the industry of freight services, necessitating
alternative strategies that can create sustainable competitive advantage. PT
Janani Abadi Line is a company that serves freight has focused on the scope of
cargo with shipping by sea (sea freight), land (inland) or air (air freight).
In this study aims to conduct industrial strategy formulation for freight
services (freight forwarding), using the model of strategy formulation Fred R.
David (David, 2011). The formulation of the strategy requires the identification of
factors internal and external strategic accurately. Identification of factors will be
carried out through a questionnaire stakeholders of the company, which would
then be processed by using AHP (Analytical Hierarchy Process).
From the analysis chosen strategy with the greatest value of Method
Analytical Hierarchy Process. The greatest value is the Price in the amount of
0,58 followed by Quality of 0,53. Then the third is Service with value of 0,32.
While the latter alternative strategy is the Method/ with value is 0,22.
The results showed that this PT Janani Abadi Line not has been taking
advantage of the opportunities that exist to the full. The strategy adopted by PT
Janani Abadi Line is not fully with good marketing strategy, so the PT Janani
Abadi Line must implement strategies that are appropriate for use in the
optimization of competitiveness through the management of companies in
evaluating and implementing a strategy which must be carried out. To improve
the marketing strategy and increase the facilities of the services in order to
provide the satisfaction and the wish of the customers of PT Janani Abadi Line.
Keyword: Analytical Hierarchy Process, Fred R. David Strategy Model,
Corporate Strategy Formulation.
Dampak dari perkembangan perdagangan dan teknologi saat ini semakin
terlihat persaingan yang semakin ketat diindustri jasa pengiriman barang,
sehingga diperlukan strategi – strategi alternatif yang mampu menciptakan daya
saing yang sustainable. PT Janani Abadi Line adalah perusahaan yang melayani
jasa pengiriman barang yang fokus pada ruang lingkup cargo dengan pengiriman
melalui darat (inland) dan laut (sea freight).
Dalam penelitian ini bertujuan untuk melakukan formulasi strategi untuk
industri jasa pengiriman barang (freight forwarding), dengan menggunakan model
perumusan strategi Fred R. David (David, 2011). Perumusan strateginya
mensyaratkan identifikasi faktor – faktor strategis internal dan eksternal
marketing secara akurat. Identifikasi faktor – faktor akan dilakukan melalui
kuesioner, yang selanjutnya akan diolah dengan menggunakan metode AHP
(Analytical Hierarchy Process).
Dari hasil analisis didapatkan strategi terpilih dengan nilai bobot terbesar.
Nilai bobot yang terbesar adalah Biaya yaitu sebesar 0,58 diikuti oleh Kualitas
sebesar 0,53. Kemudian urutan ketiga yaitu Pelayanan dengan nilai bobot sebesar
0,32. Sementara alternatif strategi terakhir adalah Cara/Metode Pengiriman
dengan nilai bobot yaitu 0,22.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa saat ini PT Janani Abadi Line belum
memanfaatkan peluang yang ada secara maksimal. Strategi yang diterapkan oleh
PT Janani Abadi Line belum sepenuhnya menggunakan strategi pemasaran yang
baik, untuk itu PT Janani Abadi Line harus mengimplementasikan strategi yang
cocok digunakan adalah dalam pengoptimalan daya saing dengan mengelola
perusahaan dengan mengevaluasi dan melakukan strategi yang harus di capai.
Kata Kunci : Analytical Hierarchy Process, model perumusan strategi Fred R.
David, formulasi strategi, industri jasa pengiriman barang (freight forwarding).