Abstract :
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis : 1) Implementasi manajemen
kesiswaan dalam meningkatkan hard skill siswa; 2) implementasi manajemen
kesiswaan dalam meningkatkan soft skill siswa; 3) Untuk menganalisis upaya
manajemen kesiswaan agar mutu meningkat; 4) Faktor pendukung dan
penghambat manajemen kesiswaan 5) Upaya dalam mengasi hambatan
manajemen kesiswaan dalam meningkatkan mutu pendidikan
Metode yang digunakan dalam penetilitian ini adalah metode penelitian
kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan datanya dilakukan melalui observasi,
wawancara dan dokumen. Data dianalisis dengan cara reduksi data, penyajian data
(display data) dan penarikan kesimpulan. Dari hasil penelitian dapat disimpulkan
bahwa: a) manajemen kesiswaan merencanakan, melaksanakan, memonitoring
dan mengevaluasi kegiatan peningkatan hard skill siswa b) manajemen kesiswaan
merencanakan, melaksanakan, memonitoring dan mengevaluasi kegiatan yang
dapat meningkatkan soft skill siswa 3) upaya manajemen kesiswaan dalam
meningkatkan mutu pendidikan, antara lain a) pengembangan diri melalui
kegiatan rutin sekolah, kegiatan spontan, keteladanan dan pengkondisian; b)
mengintegrasikan nilai-nilai karakter bangsa pada silabus dan RPP; c) penerapan
aturan, norma, moral, dan etika yang berlaku di sekolah; 4) Faktor pendukung dari
manajemen kesiswaan dalam meningkatkan mutu pendidikan adalah tenaga
pendidik yang memiliki kualifikasi yang baik, sarana belum memadai, motivasi
siswa masih rendah, keteladanan perlu ditingkatkan; 5) Upaya manajemen
kesiswaan dalam mengatasi setiap hambatan yang terjadi, antara lain 1)
Membangun komunikasi dengan semua pihak sekolah; 2) Membangun
komunikasi dengan orang tua 3) Guru senantiasa memberikan motivasi, semangat
dan penghargaan bagi siswa yang berprestasi; 4) Memberikan pelatihan bagi
setiap guru.
Kata kunci Manajemen Kesiswaan, Hard Skill dan Soft Skill, Mutu Pendidikan./ This study aims to analyze: 1) the implementation of student management in improving students' hard skills; 2) implementation of student management in improving students' soft skills; 3) To analyze student management efforts to improve quality; 4) supporting factors and inhibiting student management 5) efforts to overcome student management barriers in improving the quality of education
The method used in this research is descriptive qualitative research method. The data collection technique is done through observation, interviews and
documentation. The data were analyzed by means of data reduction, data presentation (data display) and drawing conclusions. From the results of this study it can be concluded that: a) student management plans, implements, monitors and evaluates activities that can improve students' hard skills b) student management plans, implements, monitors and evaluates activities that can improve students' soft skills 3) student management efforts in improve the quality of education, among others a) self-development through routine school activities, spontaneous activities, exemplary and conditioning; b) integrating the values of the nation's character in the syllabus and lesson plans; c) application of rules, norms, morals, and ethics that apply in schools; 4) The supporting factors of student management in improving the quality of education are educators who have good qualifications, facilities and infrastructure, the inhibiting factor is that understanding is not yet real, funds are not sufficient, student motivation is still low, exemplary needs to be improved; 5) Student management efforts in overcoming any obstacles that occur, among others 1) build communication with all school parties; 2) establish communication with parents; 3) teachers always provide motivation, enthusiasm and appreciation for students who excel; 4) provide opportunities for teachers to take part in training.
Keywords: Student Management, Hard Skills and Soft Skills, Education Quality