Abstract :
ABTRACT
The role of servant leadership in an effort to improve teacher performance at SMP Negeri 1 Bekasi City
Oom Saomilah
Master in Islamic Education Management at Unisma Bekasi
oomsaomilah474@gmail.com
The impact of low teacher discipline can result in less than optimal learning, learning becomes less effective and inefficient, learning is less innovative, dynamic and productive. So a strategy is needed to improve teacher performance. Lack of competence will have an impact on the quality of education. In addition to teacher competence or performance, principal leadership also affects quality, so principals must be innovative in finding strategies to improve teacher performance.
This study aims to determine the role of servant leadership in an effort to improve teacher performance, the obstacles and solutions to the role of servant leadership in an effort to improve teacher performance at SMP Negeri 1 Bekasi City, techniques for improving teacher performance by the Principal at SMP Negeri 1 Bekasi City.
This research is a qualitative research that uses a phenomenological approach. Sources of data, namely primary data sourced from school principals, deputy principals, teachers. Meanwhile, secondary data were taken from documents related to the research. The instrument used in collecting data is the researcher himself whose function is to determine and select informants as data sources, analyze data, interpret data, and the instruments in collecting data are observation, interviews, and documentation.
The results of the study indicate that service leadership is; Listening, Empathy, Conceptualization have been implemented in SMP Negeri 1 Bekasi City. Principals in an effort to improve teacher performance, (1) conduct teacher development; (2) support teachers to take part in seminars, training, research activities; (3) implementing a system of rewards and appreciation for the achievements of teachers; (4) improvement of teacher welfare for honorary teachers.
Keywords: Role, service leadership, Teacher Performance
ABSTRAK
Peranan kepemimpinan melayani dalam upaya meningkatkan kinerja guru di SMP Negeri 1 Kota Bekasi
Oom Saomilah
Magister Manajemen Pendidikan Islam Unisma Bekasi
oomsaomilah474@gmail.com
Dampak dari rendahnya kedisiplin guru dapat berdampak kurang optimalnya pembelajaran, pembelajaran menjadi kurang efektif dan tidak efisien, pembelajaran kurang inovatif, dinamis dan produktif. Sehingga dibibutuhkan suatu strategi untuk dapat meningkatkan kinerja guru. Kurangnya kompetensi aan berdampak pada mutu pendidikan. Selain kompetensi atau kinerja guru, kepemimpinan kepala sekolah juga mempengaruhi mutu, sehingga kepala sekolah harus inovatif dalam mencari stratgei untuk dapat meningkatkan kinerja guru.
Penelitian bertujuan untuk mengetahui peranan kepemimpinan melayani dalam upaya meningkatkan kinerja guru, hambatan dan solusinya peranan kepemimpinan melayani dalam upaya meningkatkan kinerja guru di SMP Negeri 1 Kota Bekasi, teknik peningkatan kinerja guru oleh Kepala Sekolah di SMP Negeri 1 Kota Bekasi.
Penelitian ini adalah penelitian kualitatif yang menggunakan pendekatan fenomenologis. Sumber data yaitu data primer bersumber dari kepala sekolah, wakila kepala sekolah, guru. Sedangkan data sekunder diambil dari dokumen yang ada kaitannya dengan penelitian. Instrumen yang digunakan dalam mengumpulkan data adalah peneliti sendiri yang berfungsi menetapkan dan memilih informan sebagai sumber data, analisis data, menafsirkan data, serta instrumen dalam mengumpulkan data adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi.
Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepemimpian melayani yaitu; Mendengarkan, Empati, Konseptualisasi telah diterapkan di SMP Negeri 1 Kota Bekasi Kepala sekolah dalam upaya meningkatkan kinerja guru, (1) melakukan pembinaan guru; (2) mendukung guru untuk andil dalam kegiatan seminar, pelatihan, penelitian tidakan; (3) menerapkan sistem reward dan apresiasi atas prestasi yang diraih guru; (4) peningkatan kesejahteraan guru bagi guru honor.
Kata Kunci: Peranan, kepemimpian melayani, Kinerja Guru