Abstract :
The need for good communication skills in english is highly required to compete in
many fields of employment in today?s world. Communication skills is the ability of
expressing thoughts and ideas effectively using oral, written and interpersonal
communication. Therefore, this study aims to to explore skills of communication in
the course of English for Popluar Science Communication course in ELESP UNJ.
In this study, rubric from Bionic Teaching (2009) is used as indicators of
communication skills. Qualitative approach with deductive content analysis is used
as the method of this study. The data sources needed in this research are syllabus
and learning activity(s) of English Popular Science Communication course in
ELESP UNJ. In conducting the study, the data are gathered from specific parts of
syllabus. And for learning activity(s), the data are gathered from teacher-learners
interaction in the middle of teaching and learning activity(s). The findings showed
that some aspects of communication skills found in componenets of syllabus which
are course policies, learning method(s), course objectives, and assessment criteria
and some aspects of communication skills found when lecturer encourages learners
to ask any questions, lecturer gives information to learners about course in details,
lecturer gives explanation related to the learners? questions to shape their concept,
lecturer and learners do class discussion, lecturer informs learners to explore the
learning platform, and lecturer gives feedback to learners.
Kebutuhan akan keterampilan komunikasi yang baik dalam bahasa Inggris sangat
diperlukan untuk bersaing di banyak bidang pekerjaan di dunia saat ini.
Keterampilan komunikasi adalah kemampuan mengekspresikan pikiran dan ide-ide
secara efektif menggunakan komunikasi lisan, tertulis dan interpersonal. Oleh
karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi keterampilan komunikasi
untuk mata kuliah Popular Science Communication di Program Studi Pendidikan
Bahasa Inggris Universitas Negeri Jakarta. Dalam penelitian ini, rubrik dari Bionic
Teaching (2009) digunakan sebagai indikator keterampilan komunikasi.
Pendekatan kualitatif dengan analisis konten deduktif digunakan sebagai metode
penelitian ini. Sumber data yang dibutuhkan dalam penelitian ini adalah silabus dan
kegiatan pembelajaran mata kuliah Popular Science Communication di Program
Studi Pendidikan Bahasa Inggris UNJ. Dalam melakukan penelitian, data
dikumpulkan dari bagian-bagian tertentu silabus. Serta untuk kegiatan
pembelajaran, data dikumpulkan dari interaksi guru-peserta didik di dalam kegiatan
belajar mengajar. Temuan menunjukkan bahwa beberapa aspek keterampilan
komunikasi telah ditemukan dalam komponen silabus yang merupakan tata tertib,
metode pembelajaran, tujuan mata kuliah, dan kriteria penilaian dan beberapa aspek
keterampilan komunikasi juga telah ditemukan ketika dosen mendorong pelajar
untuk mengajukan pertanyaan, dosen memberikan informasi kepada pelajar tentang
kursus secara rinci, dosen memberikan penjelasan yang berkaitan dengan
pertanyaan peserta jar untuk membentuk konsep mereka , dosen dan pelajar
melakukan diskusi kelas, dosen menginformasikan peserta pelajar untuk
mengeksplorasi platform pembelajaran, dan dosen memberikan umpan balik
kepada pelajar.