Abstract :
Competition between educational organizations is getting tougher. Bogor
Raya Secondary School uses a marketing strategy using the 7P mix in order to win
this competition. The objectives of this study were to describe internal and
external factors as well as the gap between input and output and to evaluate the 7P
service mix marketing concept. As this was qualitative research, the data were
obtained through observation, interviews with the decision and policy makers, and
documentation. The results of the study were grouped as internal and external
factors. The internal factors were student programs that explore the interests and
talents and the curricula that increase the competency of graduates. The external
factors were the cooperation between Bogor Raya Secondary School and the
surrounding community, parents committee, and another school that is well
established. Factors that become a gap between input and output were school fees
that are considered expensive by many people and school management who have
never identified market segmentation before executing the selling out process. The
evaluation of the 7P service mix marketing applied by the marketing unit of Bogor
Raya Secondary School is there is no master plan, but the marketing mix concept
has been applied. The application of the basics of marketing strategies has not
been optimized as well as the main managerial components in these educational
institutions. / Persaingan antar organisasi pendidikan semakin ketat. SMA Bogor Raya
memanfaatkan strategi pemasaran bauran jasa 7P untuk bisa memenangkan
persaingan ini. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan berbagai
faktor internal dan eksternal serta jurang pemisah antara input dan output dan juga
untuk melakukan evaluasi terhadap konsep bauran pemasaran jasa 7P. Sebagai
penelitian kualitatif, data diperoleh melalui observasi, wawancara, dan
dokumentasi. Hasil penelitian dapat dikelompokkan sebagai faktor internal dan
eksternal. Faktor-faktor internal adalah program-program kesiswaan yang
mengeksplorasi minat dan bakat siswa serta kurikulum yang dapat menambah
kompetensi individual lulusan. Sementara itu faktor-faktor eksternal adalah kerja
sama yang terjalin antara SMA Bogor Raya dengan warga sekitar, dengan komite
orang tua, dan dengan sekolah-sekolah lain. Faktor-faktor yang menjadi jurang
pemisah antara input dan output adalah biaya sekolah yang dianggap mahal oleh
banyak pihak serta tidak adanya identifikasi terhadap segmentasi pasar sebelum
memasarkan jasa pendidikan yang ada. Evaluasi bauran pemasaran jasa 7P yang
dapat direkomendasikan bagi unit pemasaran SMA Bogor Raya adalah pengadaan
master plan yang sebelumnya tidak ada meskipun konsep bauran pemasaran jasa
7P sudah diterapkan. Selain itu, dasar-dasar strategi pemasaran belum diterapkan
secara optimal begitu juga komponen utama manajerial di lembaga pendidikan
tersebut.